1
Scroll to discover
WOMEN Inc.

Bloed, Zweet & Tranen

WOMEN Inc. wil met “Bloed, Zweet en Tranen” menstruatietaboe doorbreken.

Hoewel de helft van de bevolking menstrueert, heerst er nog steeds een taboe op. Om dat taboe te doorbreken, geeft WOMEN Inc. een nieuwe draai aan de klassieker “Bloed, Zweet en Tranen”.

Voor velen lijkt het taboe op menstruatie misschien iets van vroeger. Toch blijkt uit de cijfers dat het nog springlevend is, zowel onder jongeren als onder oudere mensen. 49% van de mensen vindt het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen. Dat het taboe bij jongeren niet minder lijkt te worden, blijkt uit het feit dat het percentage mensen dat zich schaamt bij het kopen van menstruatieproducten hoger is onder jongeren.

Om hier aandacht voor te vragen, heeft Sophie Straat het nummer ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw ingezongen. In de bijbehorende video komen verschillende kanten van het taboe aan bod.

De video is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne die The Family voor WOMEN Inc. ontwikkelde.

1
Maxresdefault Play.

Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.

Emma Lok
Directeur WOMEN Inc.
3
2
Women Inc menstruatiearmoede 1 Play.

Menstruatiearmoede

In Nederland wordt maandelijks 1 op de 8 mensen geconfronteerd met menstruatiearmoede. Daarom start WOMEN Inc. een donatiecampagne om menstruatiearmoede tegen te gaan. Mensen die geen menstruatieproducten kunnen betalen moeten vaak toiletpapier gebruiken. Voor de campagne is daarom de samenwerking gezocht met The Good Roll. Via de wikkels van hun wc-rollen wordt aandacht gevraagd voor menstruatiearmoede en opgeroepen om te doneren. Onderdeel van de campagne zijn wc-rollen in de vorm van maandverband, die in verschillende openbare wc-ruimtes zijn opgehangen.

2 2