Schermafbeelding 2022 04 01 om 11 03 31
Scroll to discover
WOMEN Inc. X BrandedU

Mijn naam is Peter

Hoe een simpele naamsverandering op LinkedIn iedereen aan het praten kreeg over genderongelijkheid.

In Nederland is genderongelijkheid nog steeds een grote uitdaging. Slechts 5% van alle CEO’s zijn vrouw en stereotypering op basis van gender vormt nog een grote belemmering. We stuitten op het schokkende feit dat er bij alle beursgenoteerde bedrijven in Nederland meer CEO’s zijn die Peter heten dan CEO’s de vrouw zijn. En daarom hebben twee organisaties die opkomen voor vrouwenrechten, WOMEN Inc en BrandedU, samen ‘Mijn naam is Peter’ gelanceerd.

Mijn naam is Peter is een bewustwordingscampagne op LinkedIn die aan vrouwen vroeg om hun naam te veranderen in ‘Peter’, om zo hun kansen te verbeteren om CEO te worden. We lanceerden de campagne met de hulp van meerdere prominente vrouwen en een toolkit. Deze vrouwen – waaronder voetbalster Rocky Hehakaija en de hoofdredacteur van Vogue, Yeliz Cicek – veranderden allemaal één week lang hun LinkedIn-naam in Peter om mensen bewust te maken van deze kwestie, bij hun werkgevers en daarbuiten. Het algoritme van LinkedIn deed de rest, waarmee het onderwerp meteen trending werd.

1kopie
Schermafbeelding 2022 04 01 om 12 03 14 Play.
1kopie

Het resultaat

Mijn naam is Peter kreeg wereldwijd aandacht. Meerdere dames in het parlement ondersteunden ons initiatief, waarmee een landelijk debat op gang kwam. Zelfs mannen deden mee door hun naam in Petra te veranderen en zo hun solidariteit met vrouwen te tonen. Ook Prins Constantijn was een van de deelnemers. De campagne bereikte meer dan 50% van de Nederlandse bevolking (met een bereik van meer dan 9 miljoen in Nederland alleen). We vergaarden 93 miljoen media-impressies met een budget van precies nul euro. Een simpele naamsverandering zwengelde de publieke discussie aan en vestigde de hoog nodige aandacht op de genderongelijkheid tussen mannen en vrouwen.

STORY INSTA Peter UK
Linkedin posts